کاملا جدی

 

رک و بی پرده شوخی با بزرگان در وبلاگ رادیو شیشه ای ... حتما سر بزنید پشیمون نخواهید شد

http://3ya100.blogfa.com/

پروژه مونوریل قم و چند سئوال؟؟؟

روز گذشته به همراه تعداد زیادی از خبرنگاران رسانه های گروهی توفیق یافتیم از آخرین مراحل اجرایی روند احداث مونوریل قم بازدید کنیم ؛ بازدیدی که البته در فضایی عرفانی توام با گرد و غبار شدید و توفان خاک در سطح رودخانه قمرود و کارگاه پروژه در جاده کوه سفید برگزار شد.

البته مسئولان روابط عمومی پروژه مونوریل نیز با توجه به شایعات اخیر مبنی بر توقف روند اجرایی آن بازدید خبرنگاران را ترفند مناسبی برای روشن کردن ذهن افکار عمومی می دانستند و به خوبی از نمایندگان رسانه ها پذیرایی کردند.

در طول این بازدید سه ساعته که تقریبا از تمامی مراحل اجرا و کارگاه های مونوریل صورت پذیرفت چند نکته ذهنم را به شدت مشغول کرد و بر آن شدم در این مطلب آن ها را بررسی کنم که به ترتیب اولویت می توانید آن ها را در زیر بخوانید.

1-      علی اصغر نعمتی مدیر پروژه مونوریل از سوی شرکت کیسون ( یکی از پیمانکاران مونوریل) در لابلای صحبت های خود در مورد پروژه به بحث نحوه عبور مونوریل از مقابل حرم مطهر اشاره کرد و از دوستانی نام برد که در این بین برخی حواشی را بوجود آورده اند ؛ البته هرچه از او پرسیدیم که این دوستان چه کسانی هستند از ذکر نام آن ها خودداری کرد.

نعمتی عنوان کرد که از ابتدا قرار بود تا پروژه مونوریل از روی سطح و از مقابل حرم مطهر (روبروی سه راه خورشید) عبور کند که طبق گفته دیگر او قطار تنها سه ثانیه دید مستقیم حرم را کور می کرده است اما پس از حواشی ایجاد شده با دوستان طبق آخرین تصمیمات قرار شده تا مونوریل در مقابل حرم مطهر به زیر زمین برود و پس از عبور از مقابل حرم از زیر سطح بیرون آید . در این مورد چند نکته ذهنم رامشغول کرد.

اول این که در صورت عبور مونوریل از زیر سطح در مقابل حرم مطهر زمان بهره برداری از پروژه نسبت به پیش بینی 30 ماهه پیمانکار یک سال اضافه تر به طول خواهد انجامید !!؟؟

دوم این که به گفته آقای نعمتی به زیر سطح رفتن قطار 54 میلیارد تومان به هزینه های اجرای مونوریل اضافه خواهد کرد. 

حال سئوال این است که این 54 میلیارد تومان پول بیت المال که می تواند صرف دیگر امور عمرانی شهر قم شود نتیجه چیست؟ آیا همان دوستان که مورد اشاره مهندس نعمتی بودند نمی توانستند کمی تامل خود را بیشتر کرده و به جای دعواهای حاشیه ای کمی هم به فکر بیت المال باشند.

همین تیم های لیگ برتری قم یعنی صبا در فوتبال و راه و ترابری در بسکتبال در طول فصل گذشته بارها با مشکلات مالی دست و پنجه نرم کرده اند که اگر تنها دو میلیارد از این 54 میلیارد تومان را به این دو تیم دهیم بسیاری از مشکلاتشان حل می شود.

با همین 54 میلیارد تومان می توان چندین مدرسه ، درمانگاه ، کتابخانه یا کانون فرهنگی ساخت ؛ آیا نمی توانیم مقداری منطقی شویم و به جای رو کم کردن از همدیگر به فکر عمران آبادانی شهر مقدس قم باشیم.

همه ما قمی ها و همه شیعیان ارادت خاصی به حضرت معصومه (س) داریم آیا عبور سه ثانیه ای قطار از مقابل حرم مطهر آن هم ساعتی چند بار از قداست حرم می کاهد ؟؛ آیا عبور مونوریل نمی تواند ویترین شهری نامناسب بافت فرسوده اطراف حرم را ارتقا داده و وجهه ای دیدنی را به آن عطا کند همین جا بود که به سخن یکی از اساتید جامعه شناسی به خوبی ایمان پیدا کردم که" آدم های سنتی بدون منطق با هر پدیده نویی مخالفت می کنند".

2-      مهندس نعمتی در ادامه صحبت های خودش به این نکته اشاره کرد که در مراحل اجرایی پروژه مونوریل از 50 درصد از نیروهای بومی استان قم استفاده شده است و نبود این امر را عدم وجود نیروهای متخصص در زمینه احداث مونوریل در قم عنوان کرد. در این زمینه چند سئوال را در ذهنم مرور کردم:

اول یاد صحبت های رییس جمهوری محترم دکتر احمدی نژاد افتادم که در هنگام کلنگ زنی پروژه های مهم استانی ( که اخیرا همین پل معروف خلیج فارس بود) از دست اندرکاران امر می خواهند که در اجرای پروژه از جوانان و نیروهای مستعد بومی استفاده شود تا به این بهانه بخشی از مشکل بیکاری در آن منطقه مرتفع شود. حال جای سئوال است که چرا تنها 50 درصد از نیروهای پروژه مونوریل قم بومی هستند ؟

دومین نکته که ذهنم را مشغول کرد این بود که به گفته دست اندرکاران مونوریل این پروژه اولین پروژه مونوریل کشور است پس نتیجه می گیریم که تاکنون متخصصان خاصی در این زمینه وجود نداشته اند حال در قم باشد ، در تهران یا در اهواز . پس می شد سوای از مهندسین و طراحان اصلی که شاید تعدادشان از انگشتان دو دست هم فراتر نرود نیروهایی هم چون کارگر ،جوشکار ، راننده ، نگهبان ، بنا و خیلی مشاغل دیگر را از همین جوانان قم تامین کرد و خرده آموزشی هم به آنان داد.

3-      پروژه مونوریل قم یک مشاور فرانسوی دارد و در خلال تحریم ها علیه دولت ایران این مشاور به گفته پیمانکاران پروژه خدمات خود را بی هیچ کاستی انجام داده اما به گفته مهندس نعمتی قرار است 40 درصد از تجهیزات مونوریل از کشورهای خارجی تامین شود .

نعمتی عنوان کرد که تا پیش از پایان سال 89 در تامین تجهیزات از کشورهای اروپایی مشکل داشته اند اما به شکر خدا توانسته اند اخیرا این مشکل را مرتفع کنند.

4-      روی آخر سخنم با یکی از خبرنگارانی است که همواره در نشست های مختلف خبری حاشیه هایی را بوجود آورده و خود به حاشیه سازی معروف است اما در کنفرانس خبری پروژه مونوریل برخی دیگر از خبرنگاران را به حاشیه سازی متهم کرد. ماجرا از این قرار بود که دیگر خبرنگاران که نمایندگان مردم و افکار عمومی هستند برخی سئوالات انتقادی را از مدیران اجرایی مونوریل پرسیدند و البته مدیران مذکور نیز با استقبال از بیان این گونه سئوالات به منظور تنویر افکار عمومی بدون هیچ کم و کاستی پاسخ گو بودند.

اما همان آقای عزیز همکاران خود را حاشیه رو مطرح کرده و طبق معمول برای خود شیرینی اقدام به پرسیدن یک سئوال کلیشه ای کرد.

سئوال این است که خبرنگاران باید دنباله رو سیاست های برخی مدیران باشند و همواره از انتقادات تند دوری کنند یا به رسالت های خبری خود آگاه بوده و با بیان برخی نکات چالشی فضای انتقاد سازنده در جامعه را نهادینه کنند.

به هر حال مونوریل قم می تواند با توجه به روند اجرای سریع و طبق برنامه خود یکی از پروژه های موفق کشور باشد که ضمن کمک به رفع مشکل حمل و نقل شهری قم و ارتقای ویترین شهری نگاه مناسبی به نسل های آینده داشته باشد و امید است همه اصحاب رسانه با حمایت همه جانبه و منطقی خود و پیگیری مناسب مشکلات گام های موثری در احداث بهینه مونوریل داشته باشند.