فرصت سوزی در بسکتبال قم؛

 استعدادهایی که فرصت شکوفایی را از دست دادند

  

حضور نیافتن نماینده بسکتبال استان قم در لیگ برتر بسکتبال کشور را می توان یک فرصت سوزی در شکوفایی استعدادهای جوان این رشته در قم دانست.

یسکتبالیست های قمی پس از سال ها تلاش ناکام در راهیابی به لیگ برتر بسکتبال با قهرمانی در مسابقات سه فصل پیش لیگ دسته اول کشور، برای نخستین بار در تاریخ بسکتبال قم به لیگ برتر راه یافتند.
نماینده بسکتبال قم در لیگ برتر در نخستین حضور خود در این مسابقات در فصل 90-89 تحت عنوان راه و ترابری عنوان پدیده لیگ را در اختیار گرفته و به عنوان پنجمی دست یافت.
نخستین حضور بسکتبال قم در لیگ برتر با در اختیار گرفتن نام های بلندآوازه بسکتبال کشور مانند اصغر کاردوست و ایمان زندی دو ملی پوش کشورمان آغاز شد و این امر باعث جذب تعداد بسیاری تماشاگر به دیدارهای خانگی راه و ترابری شد، به طوری که در هر یک از دیدارهای خانگی این تیم در سالن دوهزار نفری شهید حیدریان قم جایی برای سوزن انداختن نبود.
اما اهالی ورزش قم پس از سال ها انتظار برای دستیابی به سهمیه لیگ برتر بسکتبال، قدردان این سهمیه با ارزش نبودند و مشکلات مالی و عدم ثبات در مسایل مدیریتی و کلان باشگاه باعث شد تیم راه و ترابری در آستانه راهیابی به نیمه نهایی مسابقات لیگ برتر در فصل 90-89 دچار حاشیه شود.
بازیکنان این تیم در حالی که با اقتدار مرحله مقدماتی را پشت سر گذاشته بودند به دلیل آنچه مشکلات مالی عنوان شد، دو دیدار رفت و برگشت در مرحله یک چهارم نهایی را به توزین الکتریک کاشان واگذار کردند.  


در دیدار رفت با توزین الکتریک در کاشان بود که احمد مارکوس به عنوان یکی از تاثیر گذارترین بازیکنان راه و ترابری در اعتراض به عدم دریافت حقوق در بازی حضور نیافت.
نخستین حضور نماینده قم در لیگ برتر بسکتبال در حالی به پایان رسید که به اعتقاد ناظران ورزشی قم، مشکلات مالی و عدم ثبات در مسایل مدیریتی این تیم را به حاشیه برده و هنوز نیز این حواشی نماینده بسکتبال قم را در بلاتکلیفی قرار داده است.
سال گذشته در حالی که کمتر از 20 روز به آغاز مسابقات فصل 91-90 لیگ برتر باقی مانده بود به دلیل عدم وجود حامی مالی سایه بلاتکلیفی بر سر نماینده بسکتبال قم حاکم شد و حضور آن در دوره جدید لیگ برتر در هاله ای از ابهام قرار گرفت.
اما به هر حال با کمک های مالی مستقیم اداره کل ورزش و جوانان قم نماینده این استان در فصل 91-90 با تکیه بر سرمایه های بومی در لیگ برتر شرکت کرد.
این تیم با توجه اینکه هیچ بازیکن ملی پوش و نامدار بسکتبال کشور را بر عهده نداشت توانست چهره ها و استعدادهای بومی استان هم چون مجید نادری و امیر صباغیان را شکوفا کرده و از آنان بازیکنانی نامی در لیگ برتر بسازد، ضمن اینکه میانگین سنی این تیم کمتر از 23 سال بود و توانست بازیکنی هم چون بهنام یخچالی را با 17 سال سن به تیم ملی جوانان کشور و بعدها به تیم ملی بزرگسالان کشور معرفی کند.
این تیم همچنین در بازی های فصل گذشته لیگ برتر با وجود فقر در بازیکنان نامی نسبت به حریفان قدرتمند خود که از ملی پوشان مطرح و بازیکنان خارجی نامدار استفاده می کرد موفق بود و تیم های بزرگی هم چون فولاد ماهان اصفهان، پتروشیمی بندرامام(ره) و دانشگاه آزاد را در بازی های دور برگشت به شدت آزار داد.
همین بومی گرایی و توجه به بازیکنان جوان و در پی آن بروز استعدادهایی هم چون مجید نادری، بهنام یخچالی و امیر صباغیان در بسکتبال کشور باعث شد تا فدراسیون بسکتبال با وجود سقوط تیم قم به دسته اول درپی کسب عنوان آخر لیگ برتر، حضوردر فصل 92-91 لیگ برتر را به اهالی بسکتبال قم پاداش دهد.
دبیر هیات بسکتبال استان قم 21 خرداد ماه امسال از قول مساعد رییس فدراسیون بسکتبال مبنی بر حضور نماینده این استان در مسابقات فصل 92-91 لیگ برتر خبر داد.
'محسن نادری' در گفت و گو با ایرنا افزود: رضا مشحون رییس فدراسیون بسکتبال اعلام کرده است که نماینده قم در لیگ برتر می تواند در لیگ برتر سال آینده شرکت کند.
وی ابرازداشت: هم اکنون در حال پیگیری پرداخت بدهی های تیم بسکتبال جهش ترابری قم هستیم و همچنین تمرینات خود را با حضور بازیکنان بومی آغاز کرده ایم.
وی افزود: در صورت حضور در لیگ برتر فصل آینده به بومی گرایی نگاه خواهیم کرد و 90 درصد ترکیب تیم خود را از بازیکنان قمی تشکیل خواهیم داد.
نادری افزود: با بومی گرایی در تیم، نماینده قم در لیگ برتر بسکتبال به دنبال ارتقاء وضعیت بسکتبال قم در کشور و معرفی چهره های جدید خواهیم بود و البته سعی در استخدام یک یا دو بازیکن خارجی نیز خواهیم داشت.
پس از این سخنان تلاش مسئولین هیات بسکتبال استان قم در جذب اسپانسر برای نماینده این استان در لیگ برتر ناکام ماند و در حالی که در آستانه آغاز لیگ بودیم مدیرکل ورزش و جوانان قم نیز از عدم توانایی حمایت مالی از تیم خبر داد.
26 مهرماه امسال بود که مدیرکل ورزش و جوانان استان قم گفت: بدلیل مشکلات بودجه ای در صورت عدم حمایت بخش خصوصی، توانایی حمایت کامل از نماینده قم در لیگ برتر بسکتبال باشگاه های کشور را نداریم.
'عباس جهان بینی' در گفت و گو با ایرنا، افزود: نماینده بسکتبال قم در لیگ برتر دو سال با حمایت های جدی اداره کل ورزش و جوانان پای به مسابقات گذاشت و در سال اول نیمی از هزینه حضور و در سال دوم تمامی هزینه های حضور نماینده قم را تقبل کرد.
وی ابراز داشت: در دومین سال حضور نماینده قم در لیگ برتر بسکتبال با تقویت بومی گرایی در این تیم با بضاعتی کم در مقابل تیم های میلیاردی قرار گرفتیم و نتوانستیم نتایج قابل قبولی بگیریم.
وی ادامه داد: پس از پایان لیگ برتر بسکتبال در سال گذشته به هیات بسکتبال استان قم اعلام کردیم که در صورتی که بتوانند 70 درصد از هزینه های تیم را از طریق بخش خصوصی تامین کنند، مابقی هزینه ها را اداره کل ورزش و جوانان تامین خواهد کرد.
مدیرکل ورزش و جوانان قم افزود: متاسفانه تا این لحظه هیات بسکتبال استان قم موفق به جذب اسپانسر برای نماینده خود در لیگ برتر نشده است و با این وجود امکان حضور در لیگ برتر فراهم نخواهد بود.
حال که لیگ های دسته برتر و اول بسکتبال باشگاه های کشور هر کدام به هفته ششم رسیده اند، نماینده قم در هیچ کدام از دو لیگ حضور ندارد. و سر فرصتی مایه های بسکتبال استان قم در حالی که خود را برای حضور در لیگ برتر آماده می کردند هم اکنون بدون تیم مانده و ممکن است تا سالیان دیگر فرصتی برای عرضه اندام نداشته باشند.
با توجه به مشکلات بودجه ای دولت و همچنین کاهش اعتبارات جاری اداره کل ورزش و جوانان استان قم نمی توان از این اداره کل توقعی در حمایت از تیم های متعدد استان که در لیگ های کشوری حاضرند داشته باشیم و هیات های ورزشی می باید خود به ایجاد ارتباطات موثر با شرکت ها و کارخانجات خصوصی هزینه های تیم داری را تامین کنند.
آن چه ضعف در ورزش استان قم بر شمرده می شود آن است که هیات های ورزشی این استان به خودی خود توانایی ارتباط گرفتن با اسپانسرهای بزرگ را ندارند و اداره کل ورزش و جوانان نیز می باید با ارتباطات کلان خود دست اسپانسرها را در دست باشگاه ها بگذارد.
به هرحال تجربه بزرگ و ارزشمند حضور در دو فصل لیگ برتر بسکتبال کشور فرصتی بود که به سادگی از دست رفت و امید است شاهد ایجاد این وضعیت در سایر رشته های ورزشی نباشیم.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد